Търсиш агротехника?Получи най-добра цена

След изборите БАБХ трябва да въведе задължителни етикети за наличие на сухо мляко

19.03.2021 г.
10601
След изборите МЗХГ и БАБХ трябва да въведат задължителни етикети за наличие на сухо мляко в млечните продукти, които се продават в магазинните мрежи. Това е начинът да има информираност на потребителите за това - какво купуват. Макар употребата на сухи млека да не е забранена, то огромния внос от Полша и други западни страни оказва силно влияние върху родното производство.

В тази връзка Богомил Николов, председател на асоциация “Активни потребители”, коемнтира проведената преди няколко дни акция по пробовземане на млека за наличие на сухо мляко:

“От години получаваме предложение и запитвания от потребители, относно съмнението, че се влагат сухи млека, т. нар. млечна пудра в прясното мляко, а и не само в прясното, и в киселото, и в други млечни продукти, и отдавна искахме да направим такова изпитване, затрудняваше ни липсата на официален метод за изпитване, но използвахме достатъчно надежден метод, който се основава на наличието на фурозин в млякото. Това вещество със сигурност кравата не може да произведе когато дава мляко, и всъщност фурозин се образува при термичната обработка на млякото. Самото превръщане на прясното мляко в сухо се базира на една технология с висока температура. Разбира се, има и друга технология, която разчита пък на много ниска температура, но тя е доста скъпа. Използва се при фармацевтичната продукция и някои по-скъпи продукти, да кажем за храна за кърмачета и т.н., но в масовото производство се използва метода с висока температура, и при подлагането на тази обработка неизбежно се образува фурозин. Ние измерваме този фурозин и това е индикация и сигнал, че това мляко не е прясно, а е минало през сериозна термична обработка, за да стане сухо мляко.”

Само за 4 месеца България е внесла 2 376 тона сухо мляко

Може ли варенето на мляко в домашни условия да доведе до образуването на фурозин?
“Да, възможно е да се образува, но няма да бъде в големи количества. Тоест, да кажем че една възможна разлика от 10% е максималното, колко може да ни подведе, но едно нещо знаем със сигурност - когато няма фурозин в млякото, или то е в изключително минимални количества, тогава сме сигурни, че няма сухо мляко. Обратното не е напълно сигурно и може да даде повече грешки, т.е ако имаме по-малки количества фурозин, това не означава, че има малки количества сухо мляко, възможно е да са повече, но не е възможно да са по-малки. Ако имаме големи количества фурозин, няма как това да бъде прясно мляко.

Вносът на сухо мляко в България скача с нови 17% по данни на ЕК

Ние закупихме седемнайсет различни вида пресни млека, от които пет бяха УХТ, т.е това са млеката с висока чистота и голяма трайност, които дори не се държат в хладилник в търговската мрежа, т.е. това е висококачественото мляко. Разбира се, имаше и една проба от 100% сухо мляко, която ние изготвихме, за да може да имаме контрола или рефер, на който да разчитаме. В крайна сметка, само за три млека можем да твърдим, че са напълно чисти, и да кажем, че за още две-три можем да приемем, че е възможно количеството да се дължи на пастьоризацията, но това е несигурно твърдение, така че за три сме сигурни, че не са влагали сухо мляко. В останалите, количеството, което сме измерили варира от 10 до 90%. 90% на практика означава, че това е продукт, който изцяло е приготвен от сухо мляко, разредено с вода.

Основната причина е, и това лесно може да се провери на пазара, че сухите млека имат по-ниска цена на пазара. Най-често сухото мляко представлява излишък, това е свръхпроизводство. Производителите на мляко, които не могат да реализират свежата продукция, я превръщат в сухо мляко и така то може да трае дълго време, но в крайна сметка, обикновено те се освобождават от него, продавайки го на по-ниска цена. Точно това създава изкушението да приготвиш продукт от сухо мляко, чиято себестойност ще бъде по-ниска и по този начин можеш или да увеличиш печалбата, или да увеличиш оборота, предлагайки по-ниски цени спрямо конкурентите. При всички случаи това е нелоялна конкурентна практика и подвеждане на потребителите, защото те смятат, че купуват прясно мляко, а не сухо. Ако на етикетите пишеше примерно 50% сухо мляко, 50% свежо прясно мляко, това мисля, че е окей за всеки потребител - ще имаме информиран избор. Не е забранено, не е незаконно, но трябва да бъдем информирани. Ние не открихме на етикета на нито един продукт наименованието сухо мляко в съдържанието.

Няма данни за директна опасност. Това, което знаем със сигурност е, че всеки един хранителен продукт, подложен на термична обработка, губи част от качествата си.

Нито потребителите са виновни, нито контролните органи. Проблемът е, че няма регламентация на тези практики и метод, по който да има контрол. Ще искаме да започне разговор за създаването на правила по темата. Ще внесем предложение в Националния съвет по храните и да се въведе някакъв механизъм за обозначаване, и съответно метод на контрол, за да знаем, че това изискване ще бъде спазвано. “

Последвайте АгроКлуб във Фейсбук

AgroClub.bg