Търсиш агротехника?Получи най-добра цена

Златина Стефкова за пътя на качествените млечни продукти от фермата до трапезата

30.03.2020 г.
9195 1
Златина Стефкова е позната на редовните клиенти на варненския фермерски пазар от щанда с млечни продукти. Доскоро, всеки уикенд тя и съпруга ѝ оставяха ежедневната си работа във фермата във варненското село Изворско, за да изнесат продукцията на семейния бизнес до потребителите, които търсят качествени натурални продукти. В момента, заради затаварянето на фермерските пазари в условията на извънредното положение, приемат поръчките си онлайн през страницата на Фермерски пазар – Варна или директно във фермата.

Пред АгроКлуб Златина разказа историята за развитието на семейния бизнес. 

Със зората на демокрацията и във времената, когато частната инициатива беше толерирана от държавата, много хора създадоха свой малък бизнес, както направил и баща й. Фермата е създадена от него през 1995 г., след като той цял живот се е занимавал с животни. По-късно се появява и Наредба 26 - за директните продажби и преработката на сурово мляко във фермата. Животните в стопанството вече са 10-12 и баща ѝ ги прехвърля, за да продължи Златина да развива фермата. 

С 20 хил. лв. собствено участие за нови постройки и спечелен проект по  мярка 112 „Млад фермер” на Програмата за развитие на селските райони, през 2012- та г., изплатени на два транша от по 12 500 евро, семейството закупува техника, хладилна вана, доилен агрегат и поилки за кравите. След това допълват изграждането на фермата и с кредит от 60 000 лв. и инвестират в машина за правене на кашкавал. През 2015 г. в стопанството става пожар, който нанася сериозни щети, но своеобразен „рестарт” има през 2017-та, когато пак с помощта на мярка 112, си стъпват на краката. 

Днес кравите са вече 42. Увеличените отговорности изискват много време и това, че през уикенда Златина и съпругът ѝ са на фермерския пазар във Варна, натоварва следващите два дни, за да наваксат с работата. “Но си струва”, казва Златина и днес дори и не мисли да прави каквото и било друго, за да изкарва прехраната за семейството. Удовлетворени са и тези директни продажби на пазарите са им достатъчни. Съвсем малка част от млечните продукти отиват и към магазините на Родопа милк във Варна, където в трите магазина в града се предлагат основно подобни сирена и кашкавали от Родопите, а те излагат и техните кисели и цедени млека.


Златина, която е магистър по икономика,  признава, че не винаги е знаела как да направи кашкавал, например. Научила го едва, след като закупили машината за правене на кашкавал в мандрата и първите ѝ опити били под наставленията на технолог, която им показала как да боравят с техниката. Оттам нататък продължили сами с метода „проба-грешка” - период, в който откривали формулата на балансираното съотношение, ако не всички показатели съвпадат като в предварителните инструкции. 

“Най-важното при приготвянето на сиренето и кашкавала, казва Златина, е да се изчака технологичното им време за подсирване, след което се нарязва и притиска. При кашкавала се меси и се остава да се „обдуха”. Това става при задължителна постоянна температура  от 12 до 14 градуса”.


Изцяло на фермерския пазар са от есента на 2017-та година, когато направили мандрата. Вече имат и редовни  клиенти. Понякога идват и други, които случайно минават оттам, но след като веднъж са взели нещо и са доволни, се връщат отново! Рекламата при тях е от уста на уста. А даже се забавляват и с няколко истории, когато непознати, с етикетче в ръка търсят къде са продуктите „черната крава с двете бели петна”. Хората били на гости и там ги почерпили с нещо, което толкова им допаднало, че дошли да го търсят специално. Е, как да не ти стане приятно! Споделя Златина, с най-голямото удовлетворение, което може да постигне човек от труда си. 

Засега животновъдите не планират да увеличават стопанството. Защото и тук проблемът с работната ръка е много голям. Бъдещето разрешение на този проблем Златина вижда в механизирания процес, който обаче да е щадящ кравите. Наели са от общината близо 500 дка пасища, за да могат животните да се движат свободно в определеното пространство.



В техния регион хората отглеждат повече земеделски култури, по-малко са онези, избрали животновъдството. На Златина ѝ прави впечатление, че около тях масово се отглеждат масиви с орехи и бадеми, заради субсидиите. И това изкривява родното земеделие, смята тя. От всички овошки, реална продукция дава само една лешникова градина, която отдалеч личи, че е правена с мерак, казва тя. Повечето градини „разцъфтяват” около появата на Разплащателната агенция за проверка и след това отново залиняват. Истинското земеделие обаче е трудно, самата работа не е лека и не е за всеки. Иска се непрекъсната грижа за животните – пАша, после преработка на млякото до направата на всички видове продукти, които предлагат от суровината.

След толкова години в бранша, Златина вече знае отговора на въпроса „Какво искат клиентите?”. Това питаме и ние.
Оказва се, че всъщност по отношение на храната клиентът е консервативен и държи основно на качеството. Така че търсенето е… същото качество, както преди големия избор в магазините. Тоест, клиентите искат истински продукти. И го намират при фермерите от Изворско.


снимки: Екатерина Желязкова, Фермерски пазар - Варна

автор: Даниела Георгиева, © 2020 Агро Клуб - Agroclub.bg
 
Коментари 1
  • Цветелина Иванова
    31.03.2020 г. 16:00
    Много се радвам,че има български производители,които работят с удоволствие и за благото на хората.Не саконза износ.Ние българите заслужаваме да консумираме хубави продукти.Благодаря!

Коментари:

  • Александър Кюркиев
    29.02.2020 г.
    8600
    Пътят на лютите чушки от село Кокаляне до целия свят (ВИДЕО)
    Виж повече
  • Стоян Дурков
    25.02.2020 г.
    10038
    Как се прави семейна ферма за отглеждане на шафран в Родопите? (РЕПОРТАЖ)
    Виж повече

Последвайте АгроКлуб във Фейсбук

AgroClub.bg