Тенденции на пазара на череши
В България трендът при черешите следва световните трендове. За последните 15 години в световен мащаб има ръст с около 15% в площите с череши. Ръстът в обеми е около 40%.
Износът на сушени сливи от България бележи ръстВ България около 100% е ръстът на площите с череши и с около 220% е ръстът в обемите. Повече от половината череши, които България придобива за 2018 г. са изнесени като преработена череша, а износът на България на преработени череши е близо 16 000 тона, обобщава Ивайло Кючуков, като се позовава на данни на ФАО, Министерството на земеделието, храните и горите и Агенция “Митници”.
Площите със сливи в България намаляват наполовина за последните 15 години, но в обемите има 15% ръст. През 2017 г. площите са в размер на 73 570 дка, което е с 54% по-малко спрямо 2003 г.
Трендовете в световен мащаб по отношение на експорта на сушени сливи са положителни. В България през последните 15 години има десетократно увеличение на износа на сушени сливи. Към настоящия момент износът на сушени сливи от България (за 2018 г.) е на стойност около 4,8 млн. долара и бележи ръст от 970% за последните 15 години. “Това доказва, че индустрията е основният мотор и бизнесът се движи основно от увеличеното търсене на плодове за индустриални цели”, посочи Ивайло Кючуков.
В обобщение експертът каза, че глобалният бизнес със сливи и череши има положителен тренд - около 40% в обеми. В България трендът е в пъти повече.
Диференциране на бизнеса
Всички по веригата производител - прекупвач - търговец - вериги - преработвател са зависими от това, което е готов да даде за крайния продукт потребителят. Както веригата към доставки върви към крайния потребител, трябва да има и обратна връзка - неговото мнение и търсене да се взема предвид. Само така може да се развива правилно бизнес плана и всички да печелят.Всеки, който иска да стартира бизнес с овощни градини, на първо място много добре трябва да реши на кой пазар иска да стъпи - свежи продукти или плодове за преработка, за индустрията. Тези пазари имат различни изисквания към продукцията.
В условията на климатични, пазарни, комуникационни рискове, е добре бизнесът да се раздели спрямо риска (пазарно, продуктово, сортово) - част от производството да е за свежия пазар, а останалата - за индустрията.
Много важен е подборът на сортове - предвид почвените и климатичните характеристики; бъдещата им реализация по веригата - за пресен пазар или за преработка.
Като пример Кючуков посочи, че в своите градини отглеждат сливи от френския сорт Дажен - лидер при сливите в света. За сорта е характерно, че добивите са идентични с тези при Стенлей - малко по-ниски. Разходите за двата сорта също са идентични. Каква тогава е логиката да вкарваш и отглеждаш този сорт в своите градини? Дажен има интересна особеност - той има над 30% брикс (захари). При слива, която ще се суши, разходите за сушене ще бъдат по-малко спрямо Стенлей, защото останалата част вода, която трябва да излезе от плода, намалява. Намаляват и енергоресурсите за изсушаването ѝ. В резултат - ще се получи по-сладък плод с много хубав аромат, изсушен при по-ниски разходи спрямо Стенлей, който е любим български сорт, посочи Ивайло Кючуков.
Автор: София Белчева, © 2020 Село - AgroClub.BG