БАБХ проспа поредна далавера в хипермаркетите, този път срещу българските ябълки

За всеки разумно мислещ и с будно съзнание човек е ясна вредата от чуждите търговски вериги по начина, по който работят в България - в полза на вносната продукция и собствените си печалби, но в ущърб на българското аграрно производство.

На фона на всички обществени манипулации, които реализират търговските вериги, като се започне от вече забранената от КЗП кампания с лъжата за "ГМО хляб", като се премине през преопакованите зеленчуци с етикети "био", на които пише произведено в България, а всъщност са внос, който само е опакован у нас; като се мине през "млечните продукти" на база рекорден внос на сухи млека и продукти от Западна Европа и се стигне до витрините с месо, пълни с АЧС, за които БАБХ не смееше дори да инициира проверки, то сега е в хода нов търговски трик за големи печалби.

Георги Василев: Вносът на пипер в България е 6 пъти по-голям от произведения у нас

Аграрният консултант и производител на плодове и зеленчуци Красимир Кумчев заяви в последният от серията почивни дни, че е нужна изцяло нова аграрна политика. Той сподели това в интервю за телевизия Bulgaria On Air. Като производител, той потвърди, че годината е била тежка за производителите на плодове и зеленчуци, поради първоначалните многобройни дъждове и последвалата продължителна суша. 

В момента сме по средата на кампанията по прибиране на ябълки от българските градини, но българската ябълка я има само за цвят в хипермаркетите. На щандовете ще видите полска, италианска, гръцка ябълка, бе категоричен Кумчев и допълни:

Това, което прави впечатление, обаче е че, се продават ябълки, в конкретния пример - италиански ябълки, които не отговарят на стандартите за консумация, а са плодове за преработка с калибър под 65 мм и то на цена 4 лв./ килограм! В същото време родната ябълка, клас 1, с диаметър над 75 мм, ние я предлагаме на едро цена 1-1,30 лв./кг, което означава цена на дребно максимум 2 лв.. Това е 2 пъти по-евтино от тази италианската, но не ни се поръчва. 


Защо се получава така?
Докато хладилниците в Западна Eвропа не се изпразнят, за да се подготвят за новата реколта, българска ябълка масова на българския пазар няма да се появи. Това ще стане някъде след 15-20 дни, когато ще се види масово на пазара и родното производство.

На въпрос на водещият, на какви цени влиза тази ябълка у нас, за да се продава за 4 лв?, Красимир Кумчев даде пример с полската ябълка: 

Да вземем за пример полската ябълка, която  влиза у нас на 30-40 ст./кг.,и се продава за 2 лв. Та питаме в задачата, как полският колега може да си позволи да я внесе за 30-40 ст., като в стойността на доставката влизат и опаковката, и транспорта. В това няма никаква икономическа логика. За мен това е целенасочена политика да се смачка българския производител. Всяка година лостовете за натиск върху родния производител се променят. Аз се занимавам със земеделие повече от 30 години и съм един от малкото българи, произвели най-много ябълки и на база опита си споделям тези мои наблюдения.


Всичко това води до драстично намаляване на производството на ябълки у нас.
Само допреди 10 години, производството на ябълки е заемало 35% от производството на всички плодове, в момента е едва 12 %. Налице са вече и примери за дългогодишни производители на плодове и зеленчуци, които прекратяват работа, като нашия колега от Мало Конаре. Той прекрати производството на розов домат и напуска държавата. Това са симптоми, които едно управление трябва да усеща.

Именно затова се нуждаем от изцяло нова аграрна политика, заяви Красимир Кумчев  и тя трябва да се инициира от държавата в лицето на Министерството на земеделието на храните (МЗХГ).

Красимир Кумчев даде и три примера за сравнение за такъв тип политика провеждана в други близки на нас страни и страни членки на ЕС:

Холандия - три пъти по малка като територия на нас държава, вторият най-голям износител на храни за света. Стандартът го знаем - висок.
Румъния - Преди две години задължиха чуждите вериги, които оперират на техния пазар, да предлагат минимум 50% храни румънско производство. В момента са направили анализ, чиито резултати не са ги задоволили като резултат и в началота на тази година са предприели следваща стъпка.


Изграждат 60 хипермаркета на  територията на цялата страна, в която ще се предлага само румънска стока.


Унгария - информация от преди 20-тина дена, започват инвестиции в размер на 1 млрд. евро за оранжерии, които те наричат тунели за производство на домати и пипер. Очакванията им са след като заработи тази инвестиция и очакванията им са след като завършат тази инвестиция, износът им да достигне 10 млрд евро.

Въпросът е какво пречи на нашата държава да приложи последните два примера следва да отговорят тези, които управляват сектора. Защо държавата не предприема подобен род мерки за подкрепа на родното производство?

Красимир Кумчев заяви, че има решение и за субсидиите по схема, която е патентована от него преди 6 години и която изцяло си служи с икономически лостове. Тази методика е представена пред сектора и е предлагана на 3 правителства.
Субсидирането е и причината на трапезата да ядем над 80% вносни плодове и зеленчуци, заяви още Кумчев. 
Ние имаме един добре развит сектор зърнопроизводство, благодарение на субсидиите. Аз винаги съм заявявал, че субсидирането за този сектор трябва да продължи, тъй като вече сме регионална сила в това направление. Същият обаче модел трябва да се пренесе в овощарството, зеленчукопрозводството и месото.
Коментари 0

За да коментирате, е нужно да влезете

  • съчз на градинарите
    16.09.2019 г.
    1590
    Мариана Милтенова: Трябва по-балансиран модел за подпомагане на агросекторите! (ИНТЕРВЮ)
    Виж повече
  • пипер
    13.09.2019 г.
    1902
    Градинари: Пиперът остава на полето, няма кой да го обере!
    Виж повече
  • 03.09.2019 г.
    50131
    Дъмпинговия внос на сухи млека затваря кравефермите в България (ВИДЕО)
    Виж повече
  • заразени фуражи
    26.07.2019 г.
    27916
    АЧС е вкарана във фермите чрез заразени вносни фуражи
    Виж повече

Последвайте АгроКлуб във Фейсбук

AgroClub.bg